sobota, 29 grudnia 2012

Potas - źródła i rola w organizmie



Potas to jeden z ważniejszych pierwiastków, które musimy stale dostarczać z pożywieniem. Ma on zasadnicze znaczenie w przewodzeniu impulsów nerwowych, dlatego jego niedobór może być przyczyną skurczów mięśni, zaburzeń pracy serca i wielu innych problemów zdrowotnych. Zwiększone zapotrzebowanie na potas mają osoby biorące leki nasercowe i obniżające ciśnienie (także przy jaskrze), gdyż działają one moczopędnie, wtedy jednak zazwyczaj zaleca się suplementację. Więcej potasu ucieka z naszych organizmów także na skutek dużego wysiłku fizycznego, podczas wymiotów, biegunek, krwotoków. Pojawiające się wtedy drżenie kończyn może być spowodowane właśnie spadkiem poziomu potasu, a nie np. hipoglikemią. Poza tym potas reguluje gospodarkę wodną organizmu, działając antagonistycznie do sodu - o ile sód może powodować obrzęki, to potas je zmniejsza.
Gdzie zatem znajdziemy potas? Możliwości jest wiele, ale te najprostsze i najbardziej popularne to:
  • ziemniaki
  • pomidory
  • banany
  • szparagi
  • suszone owoce - np.  morele to wręcz bomba potasowa.
Co najważniejsze - potasu spożywanego w postaci naturalnej nie da się przedawkować, natomiast suplementy powinny być przyjmowane tylko w przypadku wyraźnej konieczności i na polecenie lekarza - kiedy naprawdę nie jest możliwe dostarczenie tego składnika w pożywieniu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tutaj możesz pozostawić ślad swojej wizyty. Zapraszam!

Prześlij komentarz